دوج کوین بهتر است یا بیت کوین؟ کدام یک رشد بیشتری دارد؟

  • توسط: admin
دوج کوین بهتر است یا بیت کوین؟ کدام یک رشد بیشتری دارد؟


به عقیده بسیاری از افراد، مقایسه پادشاه ارزهای دیجیتال با یک میم کوین که صرفا برای شوخی زاده شده است، کار درستی نیست. با این وجود، به دلیل افزایش محبوبیت دوج کوین، بسیاری به دنبال درک تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو ارز دیجیتال هستند. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

خلاصه کوتاهی از تاریخچه بیت کوین و دوج کوین

ساتوشی ناکاموتو با معرفی وایت پیپر بیت کوین در سال 2009، دنیای مالی را به لرزه درآورد. در این وایت پیپر یا مقاله سفید که به آن سپیدنامه نیز گفته می‌شود، بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیر متمرکز معرفی شده است و بسیاری به جایگزینی سیستم مالی فعلی جهان با آن امیدوارند. بیت کوین همچنان یک ابزار مالی بزرگ است و هنوز قانون‌گذاران سراسر جهان برای قانون‌گذاری آن در تلاش‌اند. علی‌رغم انفجار مالی که بیت کوین به بار آورد، برخی از افراد، پتانسیل فناوری این رمز ارز یعنی بلاک چین را دیدند و به دلایل بی‌مورد، به دنبال مهار آن رفتند. اما به لطف متن باز بودن بلاک چین بیت کوین، انجام چنین کاری فقط از جنبه تئوری آن ساده به‌نظر می‌رسید.

جکسون پالمر و بیلی مارکوس، دو مهندس نرم افزاری که تحت تاثیر سادگی بیت کوین قرار گرفته بودند، در سال 2013 میم کوینی به‌نام دوج کوین را راه‌اندازی کردند. پالمر نماد دوج کوین را از تصویر سگ نژاد شیبا اینو الهام گرفته بود و آن را با یک رمز ارز ترکیب کرد. سپس وی در توییتی از ایده خود به‌شکلی طنزگونه سخن گفت، اما مارکوس این توییت را دید و طی تماسی با پالمر، برای ساخت دوج کوین عزم خود را جزم کرد.

جالب است بدانید حتی پیش از اینکه پالمر به مارکوس پاسخ دهد، خود مارکوس طی تنها سه ساعت و با فورک کردن ارزی به‌نام “Lucky Coin” که خودش فورکی از بیت کوین بود، دوج کوین را ساخت. در واقع می‌توان گفت که مارکوس با کپی کردن قسمت‌های اصلی کدهای منبع بیت کوین، لایت کوین و لاکی کوین و سپس تغییر جزئی آن‌ها، دوج کوین را ساخته است.

در زمان راه‌اندازی عمومی دوج کوین، پالمر و مارکوس فکر می‌کردند پروژه شوخی‌شان پس از مدت کوتاهی زمین می‌خورد. اما در عوض، به لطف پلتفرم رسانه اجتماعی ردیت، DogeCoin توانست جامعه خوبی برای خود بسازد. در آن زمان، ساب‌ردیت دوج کوین پر بود از طرفدارانی که برای یکدیگر دوج می‌فرستادند، اطلاعات آن را با یکدیگر به‌اشتراک می‌گذاشتند و دیگران را برای پیوستن به جامعه آن دعوت می‌کردند.

نهایتا، بنیان‌گذار و مدیرعامل تسلا یعنی ایلان ماسک هم درگیر دوج کوین شد. وی در سال 2021 در توییت‌های مختلف از این ارز دیجیتال سخن می‌گفت و ادعا می‌کرد قیمت آن را به بالای ابرها می‌رساند. توییت‌های ایلان با هجوم سرمایه گذاران باعث شد قیمت DOGE سر به فلک بکشد. علاوه بر این، این توییت‌ها حتی باعث ساخت میم‌های بامزه جدیدی شدند که روز به روز به محبوبیت و افزایش توجه به این رمز ارز اضافه می‌کردند.

با وجود همه این اتفاقات، شبکه دوج کوین در سال 2013 هک شده بود. هکر این حادثه توانسته بود به یک پلتفرم شخص ثالث دوج کوین به‌نام DogeWallet نفوذ کند و 11 میلیون واحد از این رمز ارز را به سرقت ببرد. اما دو روز بعد، جامعه دوج کوین طی حرکتی انسان‌دوستانه، 15 میلیون واحد دوج را به پلتفرم DogeWallet اهدا کردند.

در مقایسه با بیت کوین، ارز DOGE همچنان در نظر بسیاری از طرفداران حوزه کریتو به چشم یک میم کوین دیده می‌شود. با این وجود، عموم جامعه این ارز دیجیتال را دوست دارند و در صرافی‌های بزرگی بین‌المللی نظیر بایننس و کوین بیس شاهد حجم بالای معاملات آن هستیم. در جامعه ایرانی نیز خرید دوج کوین طرفداران خود را دارد و بسیاری به فکر کسب ثروت در اثر افزایش قیمت آن هستند.

شباهت‌های بیت کوین و دوج کوین

با توجه به اینکه دوج کوین ابتدا با استفاده از کدهای منبع بیت کوین به‌عنوان یک کپی طنزگونه از این ارز دیجیتال کار خود را شروع کرد، این دو شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

از یک نظر، BTC و DOGE هر دو از مکانیزم اثبات کار برای ماین کردن کوین‌ها استفاده می‌کنند. در این رویکرد، تراکنش‌ها داخل یک بلاک جمع شده و پس از آن افرادی به‌نام ماینر به اعتبارسنجی آن بلاک می‌پردازند. ماینرها در این فرآیند اعتبارسنجی از سخت افزارهای تخصصی برای پیدا کردن یک کد 64 بیتی خاص برای هر بلاک استفاده می‌کنند. حالا هر ماینرس که زودتر از دیگران این کد 64 بیتی معتبر را برای بلاک مورد نظر پیدا کند، آن را ثبت کرده و در ازای خدمت خود، از شبکه پاداش می‌گیرد. در هر دوی بیت کوین و دوج کوین، ماینرها می‌توانند به تنهایی یا با کمک یکدیگر در یک فضای مشترک به‌نام استخر استخراج (Mining Pool) این کار را انجام دهند.

علاوه بر این، از هر دوی این شبکه‌ها می‌توان برای ذخیره و انتقال ارزش استفاده کرد. کسب‌وکارها و شرکت‌های سراسر جهان می‌توانند برای فروش محصولات و خدمات خود یکی از آن‌ها یا حتی هر دوی DOGE و BTC را به‌عنوان یک روش پرداخت قبول کنند.

شباهت‌های کلی دوج و بیت کوین در اینجا به پایان می‌رسد. با اینکه DogeCoin ابتدا به‌عنوان یک میم کوین ساخته شده بود، اما مارکوس و پالمر با اعمال تغییرات عظیم در شبکه این رمز ارز، در مسیر متمایزسازی آن با بیت کوین قدم گذاشتند.

خلاصه‌ای از شباهت‌ها و تفاوت‌های بیت کوین و دوج کوین:

بیت کوین

دوج کوین

اجماع

اثبات کار

اثبات کار

الگوریتم رمزنگاری

SHA-256

Scrypt

عرضه کل

محدود به 21 میلیون واحد

نامحدود

تعداد تراکنش بر ثانیه

7

33

زمان تایید بلاک

10 دقیقه

1 دقیقه

پاداش بلاک

10,000 واحد DOGE

6.25 واحد BTC

دوج یا بیت کوین؟ کدام برای خرید بهتر است؟

با توجه به مزایا و معایب هر دوی BTC و DOGE، پاسخ به این سوال به خود شما بستگی دارد. از نظر رشد قیمت، باید بگوییم که نه تنها دوج کوین، بلکه کل بازار ارزهای دیجیتال تا کنون وابسته به حرکت بیت کوین بوده و از روند قیمتی آن تبعیت کرده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه تنها چند ماه به رویداد هاوینگ بیت کوین بیشتر زمان باقی نمانده است، در صورتی که تاریخ دوباره تکرار شود، شاهد رشد فضایی قیمت هر دوی این رمز ارزها خواهیم بود.

با این حال، هیچ چیز در دنیای کریپتو ثابت نیست و احتمال برگشتن ورق در سال 2024 نیز وجود دارد. بنابراین پیش از سرمایه گذاری و خرید، حتما تحقیقات کامل شخصی خود را انجام داده و گوش به‌زنگ اخبار باشید.

  • اشتراک گزاری:
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید
پراپ
اخبار و مقالات