بررسی خطرهای مربوط به شت کوین

  • توسط: admin
بررسی خطرهای مربوط به شت کوین


رمزارزهای شت کوین طی چند سال اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. با وجود اینکه این کوین‌ها وعده سود فوری به سرمایه‌گذاران می‌دهند؛ اما سرمایه‌گذاری روی آن‌ها با ریسک‌ها و خطرات زیادی همراه است. در این مقاله به بررسی جنبه‌های منفی و ریسک‌های ناشی از سرمایه‌گذاری بر این کوین‌ها می‌پردازیم. ابتدا ریسک‌های مالی این سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنیم. سپس به مواردی مانند عدم شفافیت و اطلاعات ناقص در مورد این کوین‌ها، نوسانات شدید قیمت و فقدان کاربرد عملیاتی آن‌ها اشاره می‌کنیم. در انتها نیز نکاتی در خصوص مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در این کوین‌ها ارائه می‌دهیم.

شت کوین چیست؟

طبق گفته والکس ، شت کوین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال بسیار پرکاربرد در چند سال اخیر است. این اصطلاح برای برخی از ارزهای دیجیتالی که هیچ هدف خاص و یا نوآوری جدیدی ندارند و قرار نیست ارزشی به دنیای کریپتوکارنسی اضافه کنند اطلاق می‌شود. این اصطلاح در واقع برای بی ارزش نشان دادن یک پروژه ارز دیجیتال به کار می‌رود. شاید جالب باشد که بدانید شت کوین تا حدی یک اصطلاح سلیقه‌ای است، ممکن است یک رمزارز از نظر برخی افراد شت کوین باشد و از نظر برخی دیگر جای بحث داشته باشد.

ریسک‌های مالی سرمایه‌گذاری روی شت کوین‌ها

این کوین‌ها رمزارزهایی هستند که هیچ‌گونه عملکرد یا سودمندی عملیاتی را ارائه نمی‌دهند و به‌عنوان سرمایه‌گذاری‌های بسیار پرریسک شناخته می‌شوند. سرمایه‌گذاری روی شت کوین‌ می‌تواند منجر به ضررهای مالی زیادی برای سرمایه‌گذاران شود. اول اینکه، ارزش این کوین‌ها معمولا برپایه عوامل سفته‌بازانه مانند تبلیغات، بازاریابی و جو سوداگرانه تعیین می‌شود و هیچ پشتوانه یا دارایی واقعی پشت آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین ارزش آن‌ها می‌تواند به سرعت به صفر برسد.

دوم اینکه، این رمزارزها معمولا توسط توسعه‌دهندگان ناشناس ایجاد می‌شوند که ممکن است در پشت پرده طرح‌های پمپ و دامپ داشته باشند. سوم اینکه، این کوین‌ها اغلب در صرافی‌های غیرمعتبر و غیرقانونی معامله می‌شوند که امنیت کمتر و خطر کلاهبرداری بیشتری دارند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری روی شت کوین‌ به دلیل نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی قیمت، عدم وجود پشتوانه و دارایی واقعی، ریسک بالای کلاهبرداری، برای سرمایه‌گذاران می‌تواند بسیار خطرناک باشد. البته گاهی اوقات شانس و زمان‌بندی خوب منجر به سودآوری‌های کوتاه‌مدت می‌شود؛ اما این یک قمار است و نه سرمایه‌گذاری منطقی. در مجموع، سرمایه‌گذاران باید از این کوین‌ها اجتناب کنند، مگر اینکه آمادگی پذیرش ریسک بالا و از دست دادن کل سرمایه خود را داشته باشند.

عدم شفافیت و اطلاعات ناقص

شت کوین‌ به‌طور‌کلی از نظر شفافیت اطلاعاتی ضعیف عمل می‌کند. اول اینکه اطلاعات دقیق و کافی در مورد تیم توسعه‌دهنده و بنیان‌گذاران این کوین‌ها در دسترس نیست. توسعه‌دهندگان معمولا ناشناس هستند و هویت واقعی خود را افشا نمی‌کنند. حتی گاهی اوقات وب‌سایت رسمی برای ارائه اطلاعات هم وجود ندارد. این مسئله باعث ایجاد بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران می‌شود.

وایت پیپر واضح

وایت پیپرهای دقیق و جامعی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد. وایت پیپرها معمولا بسیار مبهم و کلی هستند و جزئیات فنی و عملیاتی پروژه به طور شفاف توضیح داده نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نتوانند درک درستی از اهداف و کارکرد شت کوین داشته باشند.

گزارش مالی شفاف

گزارش‌های مالی و حساب‌رسی شفافی از سوی تیم‌های توسعه‌دهنده منتشر نمی‌شود. معمولا هیچ اطلاعات شفافی در مورد منابع مالی، هزینه‌ها و درآمدهای پروژه‌های شت کوین در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. عدم وجود حساب‌رسی مستقل باعث نگرانی سرمایه‌گذاران از بابت شفافیت مالی این پروژه‌ها می‌شود.

به‌طور‌کلی این کوین‌ها در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال از شفافیت کمتری برخوردارند و اطلاعات ناقصی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. این مسئله ریسک سرمایه‌گذاری در این دسته از ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد.

نوسانات شدید قیمت

این کوین‌ها معمولا هیچ پشتوانه ارزشی ندارند و صرفا بر مبنای حدس و گمان و شایعات در بازار مبادله می‌شوند. لذا قیمت آن‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت به شدت افزایش پیدا کند؛ اما همین‌طور ناگهانی سقوط کند. در تاریخچه بازار ارزهای دیجیتال، موارد متعددی دیده شده است که بعضی از این کوین‌ها طی چند روز یا هفته، صدها درصد رشد قیمت داشته‌اند؛ اما سپس با سرعت بسیار بیشتری سقوط کرده و ارزش خود را از دست داده‌اند.

حجم کم معاملات

یکی از دلایل این نوسانات شدید، حجم کم معاملات این دسته از ارزهاست؛ چون حجم مبادله شت کوین‌ معمولا بسیار پایین است، هر خرید یا فروش بزرگی می‌تواند تأثیر عمده‌ای روی قیمت آن‌ها بگذارد. علاوه‌بر‌این، اکثر این کوین‌ها تعداد زیادی توکن در گردش دارند که ارزش هرکدام را پایین می‌آورد؛ بنابراین هر تغییر کوچک تقاضا منجر به تغییر قیمت‌ها می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در این کوین‌ها بیش از آن‌که بر مبنای تحلیل بنیادی باشد، مبتنی بر شانس و حدس و گمان است. نوسانات قیمت غیرقابل‌پیش‌بینی این دسته از ارزهای دیجیتال، آن‌ها را بیشتر شبیه به شرط‌بندی‌های پر‌ریسک می‌کند تا سرمایه‌گذاری؛ بنابراین توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و محافظه‌کار فقط درصورتی وارد این بازار شوند که آمادگی پذیرش ریسک بالا و ضررهای احتمالی را داشته باشند.

فقدان کاربرد واقعی

شت کوین‌ گروهی از ارزهای دیجیتال است که فاقد کاربرد واقعی در دنیای واقعی است. این ارزهای دیجیتال صرفا بر اساس سوداگری و سفته‌بازی ایجاد شده‌اند و هیچ مورد استفاده مشخصی در دنیای واقعی ندارند. در واقع این کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که بدون هیچ مبنای ارزشی خلق شده‌اند و تنها هدف آن‌ها سوءاستفاده از جو حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال و جذب سرمایه‌گذاری کوته‌نظرانه افراد است. این کوین‌ها فاقد هرگونه ویژگی منحصربه‌فردی هستند و در بهترین حالت بر اساس الگوبرداری از ارزهای معتبر مانند بیت‌کوین و اتریوم ایجاد می‌شوند. فقدان کاربرد واقعی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تشخیص این کوین‌هاست.

علی‌رغم فقدان کاربرد واقعی، برخی از این کوین‌ها توانسته‌اند بازدهی قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت به ارمغان بیاورند. این موفقیت‌های کوتاه‌مدت معمولا ناشی از حباب‌های قیمتی و جو سوداگرانه حاکم بر بازار است. سرمایه‌گذارانی که در ابتدای راه‌اندازی، یک شت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است بتوانند سود کلانی را در کوتاه‌مدت به دست آورند؛ اما این سودها مبتنی بر شانس و حدس و گمان است و پایدار نیست. برخی کوین‌ها که در گذشته موفق بوده‌اند، بدون داشتن پشتوانه ارزشی رشد کرده‌اند و همین امر آن‌ها را بسیار پرریسک می‌کند.

به‌طور‌کلی سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ بسیار پرمخاطره است و نباید بیش‌از چند درصد کوچکی از سبد سرمایه‌گذاری را به آن اختصاص داد. سرمایه‌گذاران باتجربه توصیه می‌کنند که سرمایه‌گذاری روی این کوین‌ها تنها بخش کوچکی از پرتفوی سرمایه‌گذاری باشد. همچنین، سرمایه‌گذاران باید بپذیرند که احتمال از دست دادن تمام سرمایه خود در این کوین‌ها وجود دارد. در نهایت، این کوین‌ها فاقد ارزش بنیادین هستند و تنها می‌توانند بخش کوچکی از پرتفوی یک سرمایه‌گذار ماجراجو باشند.

ریسک بیش از پاداش

این کوین‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی بسیار پرمخاطره و غیرمنطقی هستند که باید با احتیاط مورد ارزیابی قرار گیرند. علی‌رغم جذابیت‌های ظاهری، شت کوین‌ فاقد ارزش واقعی و بنیادین است. سودهای احتمالی حاصل از خرید و فروش آن‌ها بیشتر مبتنی بر شانس و زمان‌بندی مناسب است تا تحلیل بنیادین. با توجه به ریسک بسیار بالای از دست دادن کل سرمایه، سرمایه‌گذاری در این کوین‌ها توصیه نمی‌شود. سرمایه‌گذاران باید به سمت دارایی‌هایی با ارزش واقعی و پشتوانه قوی بروند و نکته مهم اینکه متن محتوا هیچ گونه پیشنهادی به خرید کوین مربوطه و سرمایه گذاری روی آن نبوده و هر گونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده و با‌تجربه انجام شود.

  • اشتراک گزاری:
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید
پراپ
اخبار و مقالات