آیا می توان از آربیتراژ ارز دیجیتال کسب درآمد کرد؟

  • توسط: admin
آیا می توان از آربیتراژ ارز دیجیتال کسب درآمد کرد؟


آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ چیست؟

همانطور که گفته شد، آربیتراژ عبارت است از کسب سود به وسیله اختلاف قیمت یک دارایی در دو یا چند بازار مالی مختلف. برای کسانی که در ابتدای راه بازار ارزهای دیجیتال هستند و قصد دارند معاملاتی با ریسک کم انجام دهند، استراتژی آربیتراژ کاملا مناسب است. در این روش باید بازار را رصد کرده و با خرید و فروش ارز دیجیتال در زمان مناسب، از اختلاف قیمت‌‌های رمز ارز موجود بین دو یا چند بازار مختلف، سود کسب کرد. کسانی که از روش آربیتراژ به کسب سود می‌پردازند، اصطلاحا آربیتراژگر ارز دیجیتال نامیده می‌شوند. البته در بازارهای مختلفی می‌توان این روش را پیاده‌سازی کرد؛ اما در بازار ارزهای دیجیتال، به واسطه راحتی و سرعت زیاد انجام معاملات، آربیتراژ به گزینه‌ای معقول تبدیل شده است.

انواع آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ ارز دیجیتال با وجود اینکه یک تعریف مشخص و جامع دارد؛ اما جالب است بدانید که روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی این استراتژی تدوین شده است. در ادامه به بررسی چندین مورد از آربیتراژ‌های مختلف می‌پردازیم. با توجه به این که تفاوت قیمت‌ها در آربیتراژ می‌تواند ناچیز باشد، برای کسب سود از روش دوم به سرمایه اولیه بالایی نیاز است. بنابراین افرادی که سرمایه زیادی ندارند، بهتر است که از روش اول استفاده کنند؛ یعنی تراکنش‌های زیادی را انجام دهند و از هر کدام سود کمی به دست بیاورند که در مجموع رقم قابل توجهی شود.

آربیتراژ بین صرافی (Cross-Exchange Arbitrage)

در روش آربیتراژ بین صرافی، آربیتراژگرها با رصد یک ارز خاص در دو بازار و بررسی تفاوت قیمت آن‌ها، استراتژی خود را پیاده‌سازی می‌کنند. مثلا قیمت ارز X در صرافی A معادل ۵۰۰ دلار است و قیمت همین ارز X در صرافی B معادل ۵۱۰ دلار است. بدین ترتیب آربیتراژگر با خرید ارز X در صرافی اول و فروختن آن در صرافی دوم، می‌تواند ۱۰ دلار سود کند.

آربیتراژ فضایی یا فرامرزی (Spatial Arbitrage)

آربیتراژ ارز دیجیتال به روش فضایی، همانند آربیتراژ نوع اول است، ولی تفاوت آن در این است که صرافی‌ها در این روش، در کشورهای مختلفی قرار دارند. به‌عنوان مثال می‌توان از تفاوت عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال در آمریکا و کره جنوبی برای کسب سود استفاده کرد.

آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage)

آربیتراژ مثلثی در واقع استراتژی کسب سود از اختلاف قیمت بین سه ارز در یک صرافی واحد است. مثلا یک آربیتراژگر ارز دیجیتال بین بیت کوین، اتریوم و ریپل یک استراتژی مناسب را برای کسب سود از این ۳ رمز ارز پیاده‌سازی می‌کند. به این شکل که وی با فروش بیت کوین، اتریوم می‌خرد و سپس اتریوم را با ریپل مبادله می‌کند و در نهایت ریپل را با بیت کوین مبادله می‌کند. اگر استراتژی معاملاتی آربیتراژگر به درستی پیش برود، در پایان این معاملات، بیت کوین بیشتری نسبت به آغاز آربیتراژ خواهد داشت.

آربیتراژ غیر متمرکز (Decentralized Arbitrage)

آربیتراژ ارز دیجیتال به روش غیر متمرکز، یکی از انواع آربیتراژهاست که همزمان با بیشتر شدن صرافی‌های غیرمتمرکز، به یک فرصت مناسب برای سودآوری تبدیل شده است. در این روش، اگر قیمت‌ در یک صرافی غیرمتمرکز با قیمت آن در صرافی‌های متمرکز تفاوت زیادی داشته باشد، تریدرها می‌توانند از این فرصت برای معامله و کسب سود استفاده کنند.

دلیل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که اصولا دلیل اختلاف قیمت یک ارز خاص در چند بازار مختلف چیست؟ در پاسخ باید گفت که بازار ارزهای دیجیتال، بازاری بین‌المللی با حضور میلیون‌ها معامله‌گر و فعال مختلف است. در هر نقطه از جهان، تعداد زیادی صرافی رمز ارز فعالیت دارند و ازآنجایی‌که این ارزها با یک قیمت مشخص در کل جهان معامله نمی‌شوند، موضوع اختلاف قیمت به وجود می‌آید.

گاها این اختلاف قیمت‌ها حتی در محدوده یک کشور و بین دو یا چند صرافی محلی نیز رخ می‌دهد. همین موضوع نیز ارزش آربیتراژ ارز دیجیتال را بالا برده است. گاهی اوقات اتفاقاتی در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود تفاوت قیمت هر ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف، بیشتر از حالت عادی باشد و وضعیت نوسان به خود بگیرد. از همین روی، معامله‌گرهای حرفه‌ای با فعالیت از طریق استراتژی آربیتراژ، کسب سود انجام می‌دهند.

آربیتراژ ارز دیجیتال چه خطرات و مشکلاتی دارد؟

برخی از افراد فکر می‌کنند چون آربیتراژ ساده و قابل فهم به نظر می‌رسد، پس در عمل نیز راحت و بدون مشکل است؛ اما Arbitrage ارز دیجیتال دارای خطر و چالش‌های فراوانی به همراه خود دارد. کسی که بدون داشتن دانش و اطلاعات لازم اقدام به این کار می‌کند، به احتمال زیاد سرمایه زیادی را از دست می‌دهد؛ بنابراین هرگز نباید بدون اطلاع از این ریسک‌ها و خطرات اقدام به انجام آن کرد. انجام آربیتراژ ارز دیجیتال نیازمند پیش‌بینی و تحلیل از وضعیت آینده رمز ارزهاست و باید در انجام آن به شدت محتاط بود و نهایت دقت خود را به‌کار گرفت.

یکی دیگر از مشکلات آربیتراژ، موضوع کارمزد صرافی‌هاست. به‌طوری‌که برخی از تازه واردهای این حوزه به خاطر توجه نکردن به مسئله کارمزد صرافی‌ها، اغلب با ضرر و زیان مواجه می‌شوند. همچنین باید دقت کرد که آربیتراژ را در صرافی‌هایی با حجم معاملات زیاد انجام داد؛ زیرا صرافی‌هایی با حجم معاملات کم، ریسک از دست رفتن زمان و سرمایه شما را بیشتر خواهند کرد.

ربات آربیتراژ

استفاده از ربات آربیتراژ ارز دیجیتال در بازار رمز ارزها موضوع تازه‌ای نیست؛ اما در پیاده‌سازی استراتژی آربیتراژ، استفاده از ربات‌هایی که پیشنهاد خرید یا فروش ارز دیجیتال را می‌دهند، می‌تواند روش مناسبی برای تازه کارها باشد. عملکرد انوع ربات‌های آربیتراژ متفاوت است و برخی از آن‌ها تفاوت قیمت بین معاملات را بررسی می‌کنند و برخی دیگر نیز اختلاف قیمت بین یک ارز خاص را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سخن نهایی

آربیتراژ بی‌شک یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های کسب سود از بازارهای ارز دیجیتال است؛ اما لازمه موفقیت در پیاده‌سازی استراتژی مورد بحث، این است که از قبل تمام نکات پیرامون آن‌ها را درک کرده باشید و با خطرات و مشکلاتی که پیش‌روی خود دارید، آشنا شوید. در بازار بزرگ ارزهای دیجیتال، میلیون‌ها نفر از این روش کسب درآمد می‌کنند؛ بنابراین بهتر است برای شروع ابتدا آربیتراژ ارز دیجیتال را از معاملات پر تعداد ولی در حجم کم شروع کنید.

  • اشتراک گزاری:
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید
پراپ
اخبار و مقالات