هزینه جدید گواهینامه رانندگی در ایران چقدر شده است ؟

  • توسط: admin
هزینه جدید گواهینامه رانندگی در ایران چقدر شده است ؟


هزینه جدید گواهینامه رانندگی در ایران چقدر شده است ؟

هزینه گواهینامه رانندگی این روز ها موضوع به شدت داغ رسانه های داخلی به دلیل رشد بی سابقه است که در این مقاله به بررسی جزییات آن می پردازیم پس در صورتی که می خواهید در آزمون آیین نامه رانندگی شرکت کنید و یا در مجموع می خواهید برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنید این مقاله را تا انتها بخوانید .

در ادامه به بررسی شرایط ورود به آموزشگاه های رانندگی و همینطور هزینه های جریمه رانندگی و قوانین رانندگی در ایران و راه کار های قبولی در آزمون آیین نامه و آزمون شهری بررسی های مهمی را انجام خواهیم داد … .

images_1728807516_670b825cd5dcc.webp

هزینه گواهینامه رانندگی در ایران چقدر شده است ؟

هزینه گواهینامه رانندگی در ایران و همینطور در تمامی کشور های جهان در 3 سال گذشته شدیدا زیاد شده است اما دلیل زیاد شدن هزینه های گرفتن گواهینامه رانندگی چیست ؟ مواردی مانند مالیات ها و هزینه های بالای انرژی و تورم ها و سوخت و قطعات و حقوق کارمندان و هزینه های اجاره و یا خرید و نگهداری به شدت زیاد شده و برای همین هم هست که هزینه های گرفتن گواهینامه رانندگی تغییرات زیاد را داشته است .

هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی برای موتور سیکلت در 10 سال گذشته حدودا 30 هزار تومان بود و امروز به 800 هزار تومان رسیده است . هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی برای ماشین های سواری و یا ماشین های معمولی و ( پایه 3 ) حدود 7 میلیون تومان شده است در صورتی که در 10 سال گذشته حدودا 300 هزار تومان بود و هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی برای ماشین های وانت و ون و کامیونت ها و یا پایه 2 چیزی در حدود 9 میلیون تومان شده در صورتی که در 10 سال گذشته حدودا 450 هزار تومان بود .

این افزایش هزینه ها در کشور های دیگر هم بوده است که به بررسی آن می پردازیم ( هزینه های اولیه برای سال 2018 و هزینه های جدید برای امسال است )

1 – آلمان – 1800 یورو – 3900 یورو
2 – فرانسه – 1500 یورو – 4200 یورو
3 – ایتالیا – 1300 یورو – 4100 یورو

و بسیاری از کشور های دیگر . در نهایت افزایش هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی به دلایل زیادی اتفاق می افتد که در این مقاله صرفا به بررسی هزینه های فعلی آن می پردازیم .

شرایط ورود به آموزشگاه های رانندگی !

برای اینکه به آموزشگاه های رانندگی وارد شوید باید شرایطی را داشته باشید که در این بخش به بررسی آن می پردازیم البته این شرایط به صورت عمومی بوده و بسیاری از این شرایط باید به نظر پزشک برسد و سپس تصمیم گیری شود .

1 – قد ( نباید کمتر از 140 باشد )
2 – سن ( نباید کمتر از 18 باشد )
3 – تاییدیه روانی
4 – تاییدیه چشم پزشک
5 – آزمایش خون

این شرایطی است که شما باید برای ورود به آموزشگاه های رانندگی داشته باشید در این صورت است که شما می توانید برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنید .

images_1728807525_670b826525a9b.webp

مراحل آموزشگاه رانندگی چیست ؟

در ابتدا ورود بعد از پرداخت هزینه های گواهینامه رانندگی شما باید به کلاس های آیین نامه رانندگی وارد شوید و البته باید حتما کتاب آیین نامه رانندگی را خریداری کنید تا بتوانید قوانین رانندگی را از روی این کتاب در کلاس بیاموزید . در این کلاس قوانین رانندگی و باید ها و نباید های رانندگی به شما آموزش داده می شود از تابلو ها تا شرایط راه ها و هزینه های جریمه رانندگی و بسیاری از موارد دیگر .

در نهایت شما با قوانین رانندگی به خوبی آشنا می شوید البته به صورت تئوری . در مرحله بعد شما باید برای آزمون آیین نامه رانندگی و آماده شوید در این حالت می تونید از آموزشگاه رانندگی نمونه سوالات آیین نامه رانندگی را خریداری کرده و بعد از خواندن کتاب آیین نامه رانندگی به تمرین سوالات آن بپردازید در این حالت است که شما باید به خوبی به تمامی موارد آشنا باشید زیرا آزمون آیین نامه رانندگی به قدری حساس است که اگر مردود شوید باید هفته ها برای این آزمون به آموزشگاه های رانندگی بروید و در این صورت است که ممکن است مردود شوید مجددا و زمان گرفتن گواهینامه رانندگی برای شما به شدت به عقب بی افتد  .

در نهایت بعد از قبولی در این آزمون باید به مرحله آموزش رانندگی بروید در این حالت شما باید رانندگی را به خوبی بیاموزید . البته مربی آموزشگاه رانندگی با ماشینی که دارد به شما رانندگی را می آموزد و صد در صد با ماشین های دنده ای آموزش به شما داده می شود .

و در نهایت به آزمون عملی رانندگی می رسید که سخت ترین مرحله آموزشگاه رانندگی است و البته آخرین مرحله هم هست و شما باید به خوبی تمامی دستورات افسر را به درستی انجام دهید و در نهایت بعد از قبولی به آموزشگاه رفته و گواهینامه رانندگی موقت به شما داده می شود تا زمانی که گواهینامه رانندگی اصلی برای شما ارسال شود و در صورتی که مردود شوید باید هفته ها برای این آزمون به آموزشگاه رانندگی مراجعه کنید و قطعا کار برای شما سخت تر خواهد شد و هزینه های زیادی را از نظر زمانی و مالی باید بپردازید .

images_1728807530_670b826a879f5.webp

هزینه های جریمه رانندگی در ایران چقدر است ؟

هزینه جریمه رانندگی در ایران به صورت زیر است که با هم بررسی می کنیم :

  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده در شهر : 80 هزار تومان
  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده خارج از شهر : 150 تا 200 هزار تومان
  • رانندگی بدون گواهینامه : پارک خودرو در پارکینگ + جریمه 500 هزار تومانی
  • رانندگی در مستی : ابطال گواهینامه + 600 هزار تومان جریمه + حکم دادگاهی
  • رانندگی بدون بیمه خودرو : توقف 10 روزه خودرو + جریمه 200 هزار تومانی
  • نبستن کمربند ایمنی : 60 هزار تومان
  • حرکات نمایشی : تا 200 هزار تومان
  • پارک در جای نامناسب : 40 هزار تومان
  • شستوشوی خودرو در کنار خیابان : 100 هزار تومان
  • نداشتن وسایلی مانند کپسول آتشنشانی و جعبه کمک های اولیه : ایرادی ندارد ( متاسفانه )
  • و …

البته هزینه های جریمه رانندگی مقداری افزایش یافته . البته جالب است بدانید هزینه های جریمه رانندگی یکی از دلایل رشد فرهنگ رانندگی در کشور های محتلف است برای مثال هند را با فرانسه مقایسه کنید می بینید هزینه های جریمه فرانسه باعث ایجاد فرهنگ رانندگی بالای این کشور شده .

  • اشتراک گزاری:
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید
پراپ
بروکر آمارکتس Amarkets
اخبار و مقالات