عصبانیت کاربران از ایردراپ اسکرول: کاهش شدید TVL پروژه

  • توسط: admin
عصبانیت کاربران از ایردراپ اسکرول: کاهش شدید TVL پروژه


ارزش کل قفل‌شده (TVL) در شبکه لایه دوم اتریوم، Scroll، از زمان اوج خود در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴، با کاهشی ۱۷۰ میلیون دلاری مواجه شده است.

با اینکه مشوق‌های کوتاه‌مدت مانند ایردراپ‌ها می‌توانند رشد سریعی در TVL ایجاد کنند، اما عصبانیت کاربران این پروژه از نحوه توزیع توکن‌ها، باعث خروج شدید سرمایه شده است.

سقوط TVL در اسکرول با خروج فارمرها

در روزهای گذشته، TVL اسکرول قبل از اسنپ شات (snapshot) در ۱۹ اکتبر افزایش یافت. این رویداد، بخشی از استراتژی پروتکل برای توزیع توکن‌های بومی SCR خود از طریق ایردراپ بود. اعلام این خبر در ۹ اکتبر باعث رشد فعالیت‌ها شد و فارمرها برای افزایش دارایی‌های خود به امید واجد شرایط بودن برای دریافت توکن‌ها، تلاش خود را دوچندان کردند.

داده‌های DefiLlama نشان می‌دهد که بین ۹ تا ۱۶ اکتبر، TVL به میزان ۱۵۷.۷۰ میلیون دلار افزایش یافته است. این رقم از ۸۳۸.۰۵ میلیون دلار به ۹۹۵.۷۵ میلیون دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش تقریباً ۲۰ درصدی در یک هفته است. با این حال، این روند بسیار کوتاه بود. از روزهای منتهی به اسنپ شات، این رقم در حال کاهش بوده و در زمان نگارش این متن به ۸۲۴.۸۲ میلیون دلار رسیده است.

منبع DefiLlama

TVL به ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) اشاره دارد. افزایش TVL معمولاً نشان‌دهنده افزایش مقدار وجوه سپرده‌گذاری شده و مورد استفاده در پلتفرم‌های دیفای است. از سوی دیگر، کاهش TVL نشان‌دهنده کاهش مقدار دارایی‌های قفل‌شده در پروتکل‌های دیفای است.

کاهش TVL عموماً به دلایل مختلفی مانند نوسانات بازار، تغییرات در رفتار کاربران یا رویدادهایی که بر فضای دیفای تأثیر می‌گذارند، اشاره دارد. برای اسکرول، این کاهش سریع، یک مشکل رایج با فارمرها را برجسته می‌کند. در حالی که این رویدادها می‌توانند باعث افزایش نقدینگی در کوتاه‌مدت شوند، اغلب منجر به تعامل طولانی‌مدت کاربر یا حفظ ارزش نمی‌شوند.

حتی با پایان انتظار برای ایردراپ اسکرول، برخی از شرکت‌کنندگان همچنان ناراضی هستند. به طور خاص، برخی از کاربران نگرانی خود را در مورد جمع‌آوری ناعادلانه مقادیر زیادی امتیاز (marks) توسط افراد داخلی ابراز کردند.

Anon Vee، سرمایه‌گذار و معامله‌گر ارز دیجیتال، در شبکه اجتماعی ایکس گفت:

تیم اسکرول خیلی حریص است! این تیم 23 درصد از توکن‌ها را به خود تخصیص داده و علاوه بر این، با استفاده از استراتژی Sybil، به آدرس‌های تیم خود توکن‌هایی به ارزش 1 میلیون دلار یا بیشتر اختصاص داده است.

پیامدهای ایردراپ‌ها برای نقدینگی پروژه

به نظر می‌رسد تیم اسکرول از استراتژی اسنپ شات ایردراپ برای جذب کاربران جدید استفاده کرده است. در حالی که برخی این را فرصتی برای هولد دارایی‌ها در زمان مناسب می‌دانند، برخی دیگر صرفاً برای دریافت توکن بدون علاقه خاصی به پروژه شرکت می‌کنند.

یکی از معایب این استراتژی، کم شدن پاداش برای کاربران وفادار است. فارمرها، که فقط برای مدت کوتاهی نقدینگی اضافه می‌کنند، می‌توانند بخش زیادی از توزیع توکن را دریافت کنند. این می‌تواند حامیان بلندمدت پروژه را ناامید و سرخورده کند.

این مشکل منحصر به اسکرول نیست. فارمینگ (Farming) در فضای ارزهای دیجیتال رایج شده است، به طوری که پروژه‌هایی مانند Mode Network، Manta و ZKSync افزایش‌های مشابهی را در ارزش کل قفل‌شده قبل از اسنپ شات تجربه کرده‌اند، اما این ارقام پس از پایان دوره کاهش می‌یابد. این نوسان بر ثبات پروژه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند اعتماد کاربران را از بین ببرد.

با افزایش این روند، پروژه‌ها باید راه‌هایی برای طراحی ساختارهای تشویقی پیدا کنند که به تعهد بلندمدت کاربران، بدون آسیب‌پذیری در برابر سفته‌بازان کوتاه‌مدت پاداش دهند. چالش اصلی اسکرول و سایرین، حفظ پایگاه کاربران پس از پایان رویداد ایردراپ خواهد بود.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط
اخبار ارزهای دیجیتال
آیا شانس پیروزی ترامپ، باعث حرکت بعدی بازارهای مالی می‌شود؟
  • ۱ آبان ۱۴۰۳
  • -
  • ۲ بازدید
اخبار آلت‌کوین‌ها
معرفی ۵ آلت کوین که در این هفته رویدادهای مهمی دارند
  • ۱ آبان ۱۴۰۳
  • -
  • ۳ بازدید
اخبار ارزهای دیجیتال
قیمت توکن ماسک امپایر چقدر می‌شود؟
  • ۱ آبان ۱۴۰۳
  • -
  • ۴ بازدید
اخبار ارزهای دیجیتال
معرفی ۳ ایردراپ که در هفته آینده باید آن‌ها را تحت نظر بگیرید
  • ۱ آبان ۱۴۰۳
  • -
  • ۶ بازدید

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید
پراپ
بروکر آمارکتس Amarkets
اخبار و مقالات